Vitamin D - Achtung! (Therapien)

naseweis ⌂ @, in meinem Paradies, Mittwoch, 10.04.2019, 16:22 (vor 97 Tagen) @ Boggy

.

Die meisten von Euch werden wahrscheinlich die Gefahren bei Vitamin D- Einnahme kennen, aber ich stell dies trotzdem vorsichtshalber mal ein:

"Zu viel Vitamin D – Mann erleidet Nierenversagen.
(...)
Nachdem der Mann an einen Spezialisten überwiesen wurde, stellte dieser Hyperkalzämie (erhöhten Kalziumspiegel im Blut) fest – verursacht durch eine Vitamin-D-Überdosis.
(...)
Zweieinhalb Jahre lang nahm der Mann das Nahrungsergänzungsmittel wie empfohlen – und damit insgesamt 8.000 bis 12.000 IE (Internationale Einheiten) pro Tag
– ein."

https://www.heute.at/life/gesundheit/story/Nierenversagen-durch-zuviel-Vitamin-D-57296338

:baum: :wink: :baum:

Da hat eine Freundin dazu gestern Details gelesen

ERGÄNZEND in Stichpunkten

"Sorry, aber da haben die Kollegen wirklich großen Mist geschrieben bzw. ganz entscheidende Fakten weggelassen.
Sie haben zwar den Original-Artikel aus Kanada verlinkt, aber wesentliche Aspekte nicht erwähnt.
=== So gab es in der Familie des Mannes mehrere Fälle von Dialysepflicht usw.

http://www.cmaj.ca/content/191/14/E390

== He had recently returned from a trip to Southeast Asia, where he had spent extensive periods sunbathing (6–8 h/d) for 2 weeks. His medical history included hypertension, dyslipidemia and gout, for which he was taking perindopril 8 mg daily, rosuvastatin 10 mg daily, amlodipine 10 mg daily, indapamide 2.5 mg daily and febuxostat 80 mg daily.>>

== The patient’s family history included autosomal dominant polycystic kidney disease, with 2 first-degree relatives requiring dialysis before age 60. <<

=== Der hatte sogar ein Nieren-Karzinom...

== At the nephrology clinic, the patient’s blood pressure was 149/98 mm Hg, with no urgent clinical indications for dialysis. Renal ultrasonography showed normal-sized kidneys with no hydronephrosis or echogenicity. An incidental 1.2 cm bladder mass was seen on ultrasonography and was later diagnosed as noninvasive urothelial carcinoma. (This was treated with local excision with interval surveillance, requiring no chemotherapy.) <<

=== Der hatte offenbar auch ne Genmutation:

== A leading hypothesis suggests that an oversaturation of the vitamin D binding protein causes an increase in free active Vitamin D (1,25 dihydroxyvitamin D3), resulting in hypercalcemia.
CYP24A1 plays an important role in the deactivation of 1,25 dihydroxyvitamin D3 to calcitroic acid.6 CYP24A1 also breaks down precursor 25-hydroxyvitamin D3 to 24,25-dihydroxyvitamin D3. Loss-of-function mutations in CYP24A1 have been associated with hypercalcemia because of increased vitamin D sensitivity.6 Although we did not perform genetic testing on our patient, it is plausible that he had a CYP24A1 mutation, increasing his susceptibility to vitamin D toxicity. <<

== The literature supports that doses greater than 10 000 IU per day for several months may lead to toxicity (> 200 nmol/L of 25-hydroxyvitamin D3).8 However, differences in patient characteristics such as malabsorption and mutations in CYP24A1 can lead to substantial variation in doses required for toxicity to occur. <<

== Patients with CYP24A1 mutations may be at an increased risk of vitamin D toxicity, and clinicians can consider genetic testing if vitamin D toxicity develops with doses less than 10 000 IU per day. <<
== die akute Nieren Verletzung unseres Patienten wurde wahrscheinlich durch die Volumen Erschöpfung des Diuretikum-Einsatzes verschlimmert,... <<

--
Disclaimer:
Ich sprech nur für mich, lass meine Gedanken raus, gebe keine Empfehlungen.
Jede(r) hat ihren/seinen eigenen Kopf, idealerweise zum DENKEN

gesamter Thread:

RSS-Feed dieser Diskussion